Sunday, 30 June 2013

Hiruk pikuk Kuala Lumpur.......

Sebelum habis belajar dulu, bersungguh-sungguh tidak ingin bekerja di Kuala Lumpur. Canang disana dan disini betegang urat untuk tidak berada di Kuala Lumpur. Hari ini sudah segenap sebulan aku bekerja di Kuala Lumpur. Betullah kita merancang, Tapi Allah jua merancang, sesungguhnya perancangan Allah adalah yang terbaik.
Kuala Lumpur


Perjalanan pergi dan balik kerja memakan masa lebih kurang 3 hingga 4 jam setiap hari, walmaklumlah rumah denga tempat kerja jauh, tapi sayang nak pindah rumah sebab rumah nie best.. depan apartment ada masjid.. housemate pon nice.

Biasanya.... eh bukan biasanya... Memangpon adalah ayat yang sesuai... Memangpon aku pergi kerja dan balik kerja menggunakan Public transport. So, dari rumah selalunya naik teksi ke KTM Bandar Tasik Selatan, naek KTM BTS terus ke KTM segambut dan akhir sekali, dari KTM segambut, aku akan ambil bus kerana murah 8X ganda dari naik teksi. Begitulah kehidupan aku seharian selama lebih kurang sebulan di Kuala Lumpur.

Sebenarnya, Bukan hal diatas yg nak diceritakan, Aku nak cerita benda laen iaitu pengalaman semasa menggunakan public transport. Aku jumpa macam-macam orang, pelik-pelik ke aku yang jakun???
tapi seronok melihat gelagat manusia. Kalau yang perempuan, boleh tengok bermacam-macam gaya, ada yang sopan, elegant, manis, ayu, dan ada juga yang brutal. Kalau balik dari kerja nak ke KTM selalunya aku akan berebut dengan orang foreigner lah a.k.a bangla, Philippines, Myanmar, Indonesia.... tapi mungkin mereka ni sudah sah taraf kerana sudah dapat IC daripada Kerajaan. Mereka ni pon bermacam-macam ragam... maklumlah mereka pon manusia.. kalau satu ragam.. nama dia robot... bila naek bus.. aku rasa akulah foreigner dalam bus tu... die orang nie ada yang baek dan ada juga yang gatal.. tapi yelah die orang pon manusia.. sama juga orang melayu, cina dan india.. ada yang baek dan ada yang jahat...

semoga aku boleh bertahan lah hidup di Kuala Lumpur ni, sebab aku suka kerja ni walaupon gajinya xdelah sebanyak kawan-kawan yang kerja Oil ang Gas and engineer.


nukilan shimbee 1.17pm 
dalam rumah



Saturday, 1 September 2012

Tiada Duka Yang Abadi




Tiada duka yang abadi didunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam kan berakhir, hari kan berganti
Takdir hidup kan dijalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring
Hati yang rindukan cinta dijalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rebulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malamkan berakhir, hari kan berganti
Takdir hidup kan dijalani

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi

Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini
Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang

Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Monday, 26 March 2012

mengemis kasih

Tuhan dulu pernah aku menagih simpati
Kepada manusia yang alpa jua buta
Lalu terheretlah aku dilorong gelisah
Luka hati yang berdarah kini jadi parah

Semalam sudah sampai kepenghujungnya
Kisah seribu duka ku harap sudah berlalu
Tak ingin lagi kuulangi kembali
Gerak dosa yang menhiris hati

Tuhan dosa itu menggunung
Tapi rahmat-Mu melangit luas
Harga selautan syukurku
Hanyalah setitis nikmat-Mu di bumi

Tuhan walau taubat sering kumungkir
Namun pengampunan-Mu tak pernah bertepi
Bila selangkah kurapat pada-Mu
Seribu langkah Kau rapat padaku

Wednesday, 25 January 2012

Pinggan dan iman



share drpd junior.. very interesting analogy

1. kita bagi pinjam pinggan kepada jiran kita dalam keadaan bersih, dan jiran memulangkan pinggan dalam keadaan bersih, kita akan terus simpan diatas rak.

2. kita bagi pinjam pinggan yg bersih dan jiran pulangkan dalam keadaan kotor, kita akan basuh dulu sebelum kita simpan didalam rak

3. kita bagi pinjam pinggan yg bersih dan jiran pulangkan dalam keadaan rosak, pecah.. adakah kita akan menyimpan pinggan tersebut? tentulah tidak, kita akan terus buang pinggan yang rosak itu.

begitulah dengan iman kita...

1. Allah bagi kita pada awalnya, bersih dan kita pulang kepada Allah dlam keadaan yang bersih, insyaAllah Allah akan simpan kita di syurga

2. Allah beri kita iman yg bersih, tetapi kita pulang dengan kepada Allah dengan iman yg kotor, tentulah Allah akan membersihkan kita dahulu, dengan memasukkan kita ke neraka, setelah bersih barulah Allah akan masukkan kita ke syurga

3. Allah beri kita iman yg bersih, tetapi kita pulang dengan iman yg rosak seperti murtad, syirik... tentulah Allah akan melemparkan kita ke neraka, dan kita kekal selama-lamanya..

jadi.. kita yang perlu memilih..

" maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketakwaannya" as-syams : 8
" sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu)" as-syams :9
"dan sungguh rugi orang yang mengotorinya." as-syams: 10

Sunday, 1 January 2012

New Year Green Town

pic:marketpulsesnp.wordpress.com
mmmmmm..... seriously its very good experience... semalam pergi ke greentown square.. buat ape? celebrate New Year???? bukan pergi celebrate, tapi ada tugasan and misi yang perlu kami siapkan. kami pergi dalam 7 orang unutk mengedarkan risalah tentang aurat, couple, masa and sebagainya. sampai dalam pkol 12.15 lebih kurang semasa bunga api dimainkan. memang x pernah sampai sebelum ni untuk ke tempat celebrate New Year.

memang ramai dan boleh dikatakan 90% adalah golongan remaja. cuak tengok pelbagai fesyen baju, pelbagai gaya, pelbagai keletah, perangai, tak sempat pulak nak snap a few picture akibat kecuakan yang melampau.

kata seorang sahabat, tengoklah betapa lemah iman kita, just nak bagi risalah, menggeletar lutut, panas sejuk tangan, itu belum lagi suruh pergi tegur orang yang buat maksiat, mungkin boleh jadi hilang semua darah dalam badan akibat kecuakan maxsimum nie. kami bergerak dalam 3 group, pecah ke kawasan ramai orang, aku ngan sahabat nie ke ke kawasan padang, yang boleh dikatakan semua remaja dari umur yang sangat muda, belasan tahun. macam-macam ragam yang kami tengok ada yang duk dengan pasangan masing2, ada yang lepak2 ngan kawan jer, dan kami terus menjalankan misi kami. aku approach 1 pasangan nie, yang lelaki besubang telinga, hidung, bercelak, yang perempuan bermake-up gelap, x tahu nak describe mcm mane.. berpeluh sampai kaki nak approach mereka ini, antara dialog nya

aku: assalamualaikum
couple: senyap
aku: hulur je risalah
couple: ape nie?
aku: bacalah ape yang ada dlam nie
couple: teragak-agak nak amik, tapi amik jugak
aku: terima kasih (blah lah.. cuak)

melihat situasi di greentown Ipoh nie pon dah keadaannya mcm nie, mcm mana lah keadaanya kat KL.

Na'uzubiLLah mcm mane lah generasi yang akan datang, generasi anak cucu aku. mintak Allah jauhkan dari benda2 yang mcm nie. kita tend to judge them from what we see, judge mereka nie buruk, tapi ini lah generasi yang akan memimpin negara kelak. 

Hidayah itu milik Allah, kita tengok mereka hari ini keadaannya begitu, tapi mati belum pasti, entah2 mereka2 ini mati dalam keadaan Husnul Khatimah (kesudahan yang baik), manusia boleh berubahkan, kita yang rasa baik sangat ini, takut2 Allah uji, dan Allah balikkan hati dan mati dalam suil khatimah (kesudahan yang buruk). Na'uzubillah.. doakan supaya kita dan meraka mati dalam kesudahan yang baik. 

Aku bukan benci tengok mereka, tapi kesian, sebab aku dulu adalah dari golongan mereka ini, sedih sebab xleh nak tolong mereka, apa yang aku rasa skarang sungguh perit, penyesalan yang teramat sangat, aku xnak mereka rase ape yang aku rasa, tapi yakinlah bahawa Allah itu maha pengampun, maha pemurah, Allah juga Maha penghukum, dan hukuman Allah adalah sekeras-keras hukuman. bertaubatlah sebelum Allah amik balik apa yang Dia dah bagi. aku dan sahabat hanya berusaha, dengan menyampaikan risalah, tapi Allah lah yang memegang hati hambaNya, semoga usaha yang sedikit ini, Allah terima sebgai ibadah dan berharap mendapat keredhaan dariNya.

" dan juga orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, segera mengingat Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui." ali-Imran: 135


Saturday, 31 December 2011

Setanggi kasih

Mari kita nyalakan setanggi kasih yang mewangi
Di seluruh semesta pada sepanjang kembara
Kita akan temui bunga-bunga kebaikan
Hulurkan salam
Bersyukur kepada Tuhan

Hindari kejahatan dengan satu kebaikan
Agar kau kan rasa erti kemanisan iman
Ini setanggi kasih di persada cinta Tuhan
Suburkan cinta kita sesama insan

Tiada selain Tuhan berkuasa mendamaikan
Tiada selain Tuhan yang dapat menyatukan
Pasti kau temui nanti duri-duri permusuhan (kejahatan)
Hadapilah segalanya dengan kesabaran
Dan tempuhilah rintangan dengan keyakinan

Mari kita padamkan nyalaan benci yang membakar
Di sepenuh buana pada seluruh manusia
Kita akan sedari titik-titik persamaan
Taburkan damai
Bersyukur kepada insan

Hindari kejahatan dengan satu kebaikan
Agar kau kan rasa erti kemanisan iman
Ini setanggi kasih di persada cinta Tuhan
Suburkan cinta kita sesama insan
Hulurkan salam
Bersyukur kepada Tuhan


suka dengar lagu nie.. sebab mcm related dengan keadaan dunia sekarang...

Thursday, 22 December 2011

usrah veteran

ape usrah veteran nie??.. usrah veteran nie ialah kami buat usrah untuk pelajar tahun akhir, pengisian die depend, ada sharing, sirah, hadis and mcm2 lagi. kami selalu buat malam dalam sejam mcm tu.. tadi buat and first time dpat join penuh.. seronok, semua orang berkongsi cerita tp mcm biasalah bila pelajar tahun akhir bercerita.. topiknya berkisar kawin.. tp interesting and sangat matang, terima kasih  kepada yang berkongsi tadi
antara yang kami bincangkan
1. hadis 1: niat
semua bermula dengan niat, niat nie lintasan hati, untuk membezakan adat dengan ibadah contohnya makan, kita selalu makan, adatlah kan, tapi bila disertakan dengan niat dia akan jadi ibadah dan dapat pahala, contoh lain, mandi, tido, study dan mcm2 lagi.


2. cerita kisah orang cara orang eskimo menangkap serigala
serigala nie binatang yang liar jadi tentulah sukar untuk menangkapnya, caranya, die rendamkan bilah2 pisau yang halus kedalam darah haiwan dan diletakkan dimana2, so bila serigala nie bau darah haiwan 2, die terus jilat2 dan xsedar sebenarnya mereka telah kelar lidah sendiri, jadi lidah luka2 and xleh makan dan akan mati, relate dengan kita jugak.. dunia nie nampak menarik, seronok, kita terkadang x sedar dlam kejar sangat keseronokan, sebenarnya kita dah melupakan sebenarnya kita telah menyakitkan diri kita sendiri.


3. lebih banyak menjadi dari mencari
lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, so klau kita nak yang baik, terlebih dahulu lah kita kene menjadi baik. bercerita jugak pasal pertunangan, pertunangan nie sepatutnya dalam islam dirahsiakan sebabnya bila terjadi sesuatu yang x elok, contohnya putusnya pertunangan, si gadis lah yang aib atau malu.. so untuk jaga aib si gadis.. eloklah pertunangan dirahsiakan.


4. cerita kisah abang dan adik
cerita nie mengisahkan seorang abang yg bijak dan adik yang buta huruf. abang nie selalu doa supaya dpat isteri yg cantik, kaya dan sebagainya. dan adik nie plak bila berdoa die hanya pegang 1 kertas tu jer sambil doa and dah berapa lama abang nie get he want  dan si adik nie hidup biasa2 jer. so si abang nie ckap, kamu nie x ckup bersungguh berdoa, tgok mcm aku, Allah makbulkan doa aku sebab aku bersungguh2. kamu berdoa hanya pegang kertas 2 jer.. mcm mana Allah nak makbulkan. dan di takdirkan si adik nie meninggal.. masa si abang nie mengemaskan barang2 siadik, si abang nie terjumpa kertas yang si adik nie selalu pegang time mintak doa. dan abang nie sangat terkejut sebab dalam kertas 2 tulis;


Ya Allah, Engkaulah perkenanlah doa dan permintaan abang aku

ini sahaja doa yang adik die duk mintak bertahun-tahun, barulah si abang nie sedar, apa yang dia ada skrang nie mhkin bukan berkat doa dia, tapi sebenarnya berkat doa adik dia..


* p/s doa yang diamakbulkan Allah bila seseorang berdoa untuk orang lain, dan orang yang didoakan tidak tahu akan hal itu.




sangat seronok.